Artur Klimkiewicz
- ul. Pileckiego 17/2, 20-091 Lublin
- arturklimkiewicz@gmail.com
- 503 138 356 | 518 445 012
Strona główna > Blog > Czy odblaski są obowiązkowe?
31 sierpnia 2014 r. wprowadzono obowiązek noszenia elementów odblaskowych. Stosować je muszą piesi, rowerzyści czy rolkarze, poruszający się po zmierzchu po drodze poza obszarem zabudowanym.
Przed 31 sierpnia 2014 r. prawo zobowiązywało do noszenia odblasków tylko dzieci i młodzież do 15 r. ż. Jednak szybko zrozumiano, że elementy odblaskowe mogą naprawdę uratować zdrowie i życie – teraz nosić je muszą wszyscy.
Obowiązek noszenia odblasków nie dotyczy przy tym pieszych poruszających się na terenie zabudowanym, po chodniku lub po drodze przeznaczonej wyłącznie dla ruchu pieszego.
Najniebezpieczniej poza obszarem zabudowanym jest po zmroku i przy gorszej pogodzie. Brak latarni sprawia, że piesi, którzy nie zadbają o jakiekolwiek źródło oświetlenia, są dla kierowców praktycznie niewidoczni. W takich warunkach nietrudno o tragiczny wypadek. Aby zminimalizować jego ryzyko, wystarczy zaopatrzyć się w akcesoria odblaskowe.
Ustawodawca daje dowolność co do wyglądu, kształtu i rozmiarów elementów odblaskowych – najważniejsze, by spełniały one swoją funkcję. Do wyboru są rozmaite opaski, taśmy, breloki, zawieszki, naklejki, światełka, a także czapki, szelki i kamizelki odblaskowe. Kosztują od kilku do ok. 30 złotych – wydając tak mało, można ocalić życie, które jest przecież wartością bezcenną.
Kupując odblaski, warto jednak wybierać te, które nie będą jedynie niewielkim, zabawnym gadżetem, przytroczonym do plecaka czy rękawa, ale które faktycznie poprawią widoczność pieszego na drodze. Zamiast małego breloka, lepiej zdecydować się na kilka taśm lub opasek do założenia na nogawki i rękawy.
Odblaski zaleca się umieszczać na wysokości kostek, kolan, dłoni, a także w okolicy środka klatki piersiowej, pleców i głowy – takie ich umiejscowienie sprawi, że będziemy dobrze widoczni dla innych uczestników ruchu drogowego. Odpowiednie oznakowanie ułatwi również rozpoznanie, kto porusza się drogą: pieszy, rowerzysta czy może rolkarz.
Pieszy poruszający się po zmroku jest dla kierowcy samochodu widoczny dopiero z odległości 20–40 m. Jeżeli pieszy używa odblasków, kierowca zauważy go już z odległości 150 m, zyskując czas na odpowiednią reakcję: zahamowanie, ominięcie czy wyprzedzenie.
O odblaskach powinni pamiętać wszyscy, ale szczególne wymagania dotyczą w tym względzie kolumn pieszych, np. pielgrzymek. Pierwszy i ostatni z idących są obowiązani nieść latarki (odpowiednio: ze światłem białym i ze światłem czerwonym). W przypadku gdy długość kolumny jest większa niż 20 m, idący z przodu i z tyłu muszą używać także innych elementów odblaskowych, a osoby idące po lewej stronie – muszą być zaopatrzone w dodatkowe latarki ze światłem białym.
„Kiedy stałam na przejściu dla pieszych ubrana na ciemno, zauważyłam, że kierowcy nie reagują, nie widzą mnie. Kiedy tylko założyłam kamizelkę odblaskową, ich zachowanie diametralnie się zmieniło: zaczęli hamować. Czułam się wtedy bezpieczniej”, powiedziała policjantka z Lubina.
Eksperyment, w którym uczestniczyła, jasno udowodnił, że bez odblasków kierowca naprawdę nie dostrzega pieszego. W interesie tego ostatniego powinno być więc zadbanie o własne bezpieczeństwo.
„Będę uważać”, „Na pewno nic się nie stanie” albo „Znam tę drogę jak własną kieszeń” – to żadne wytłumaczenie dla niechęci noszenia odblasków czy zapominalstwa. Kto nie dostosuje się do przepisów i nie będzie nosił odblasków, na mocy art. 79 kodeksu wykroczeń podlega karze finansowej nawet do 3 tys. zł.
Glossa do wyroku sądu najwyższego ws. stosowania badania kodu genetycznego w postępowaniu dowodowym
czytaj więcej >
Odszkodowanie za wypadek w pracy. Kompendium wiedzy dla poszkodowanych
czytaj więcej >
Rodzaje pełnomocnictwa – poradnik od A do Z
czytaj więcej >
Polskie sądy coraz częściej orzekają o wysokich odszkodowaniach dla ofiar niesłusznego aresztowania i skazania, ale nie tylko w tych przypadkach…
czytaj więcej >
Podział spółki akcyjnej przez zawiązanie nowych spółek: spółki akcyjnej i spółki z o.o.
czytaj więcej >
Zderzenie czołowe – jak uzyskać wysokie odszkodowanie?
czytaj więcej >
Odszkodowanie dla Komendy, czyli kalkulator ludzkiej krzywdy
czytaj więcej >
Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez zaparkowany na poboczu pojazd
czytaj więcej >
Czy za mózgowe porażenie dziecięce na skutek błędu medycznego należy się odszkodowanie?
czytaj więcej >
Komu i w jakich okolicznościach należy się odszkodowanie i zadośćuczynienie za niesłuszne aresztowanie lub skazanie?
czytaj więcej >
Odszkodowanie za wypadek w drodze do pracy i w drodze z pracy – kompleksowy poradnik
Odszkodowanie za wypadek na stoku narciarskim
Zadośćuczynienie i odszkodowanie dla wujka za śmierć siostrzeńca
Koszty zastępstwa procesowego radcy prawnego lub adwokata
Zderzenie czołowe – jak uzyskać wysokie odszkodowanie?
Odszkodowanie dla Komendy, czyli kalkulator ludzkiej krzywdy
Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez zaparkowany na poboczu pojazd
Czy za mózgowe porażenie dziecięce na skutek błędu medycznego należy się odszkodowanie?